+38 (044) 222-71-54

+ 38 (067) 774 51 71
Замовити консультацію
м. Київ, вул. Панаса Мирного 7
Підписатися на розсилку

Аудиторська перевірка держпідприємств

Постанова Кабміну №390 від 04.06.2015 р, де розкриті певні питання, як здійснити аудиторський інспектування державних суб’єктів господарювання, встановлює вимоги, що враховуються при проведенні аудиторського інспектування фінансової звітності за рік державних підприємств. Також Постанова регламентує критерії, які використовуються для відбіркових заходів щодо компаній, що надають аудиторські послуги, допускається до проведення подібної аудиторської інспекції.
Відповідно до даного документа обов’язковому аудиту щороку піддаються держпідприємства, які підпадають під призначені умови відбору (враховується фінансова звітність за останній звітний рік):

• перша категорія – підприємства з «чистою» прибутком понад 1,5 млрд. Грн або активи, яких стоять понад 2 млрд. Грн;
• друга категорія – суб’єкти господарювання вартість контрольованих ресурсів, яких більше 250 млн. Грн.
Рішення вищого органу виконавчої влади поряд з цим жорстко регламентує запити, висунуті до компаній, які проводять аудиторські перевірки. Для перевірки суб’єкта господарювання, що входить в першу групу, компанія, що займається аудиторською діяльністю повинна мати наступні характеристики:
• володіти відповідним досвідом надання послуг на аудиторському ринку суб’єктам господарювання в конкретній сфері, а саме – виконання для них, як мінімум, двох завдань з аудиту та інших послуг в даній області протягом певного терміну – останні три роки;
• аудиторська компанія повинна мати в своєму штаті як мінімум сто співробітників, які працюють за трудовим договором, повний робочий день і, звичайно ж, максимально і постійно залучених в аудиторську діяльність з надання відповідних послуг;
• співробітники компанії в мінімальній кількості п’яти чоловік повинні мати відповідний документ – сертифікат аудитора України;
• як мінімум п’ятнадцять аудиторів зобов’язані надати хоча б один документ, з якого випливає, що вони успішно пройшли повну програму сертифікації. Видати документ має будь-яка організація, що має членство в IFAC – Міжнародна федерації бухгалтерів, тобто – ACCA – Асоціація присяжних сертифікованих бухгалтерів, ICAEW – Інститут присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу, AICPA – Американський інститут сертифікованих громадських бухгалтерів;
• аудиторська компанія за останні три роки повинна досягти певних фінансових висот – мінімальний дохід за рік 30 млн. Грн;
• діючий весь термін надання послуг з аудиту договір страхування відповідальності перед третіми особами. Мінімальна сума страхування – 50 млн. Грн. Складання даного документа відбувається на випадок, якщо знадобиться відшкодовувати збитки, що виникли в період, коли була активна професійна діяльність.

Кілька спрощені умови відбору розроблені для компаній, які проводять інспектування об’єктів другої категорії:
• досвідченість в наданні послуг аудиту суб’єктів господарювання в конкретній сфері, а саме – виконання для них, як мінімум, двох завдань з аудиту та інших послуг протягом певного терміну – останні тридцять шість місяців;
• в компанії, яка виконує аудит, працюють як мінімум десять співробітників за трудовим договором, повний робочий день, задіяні в аудиторському процесі;
• як мінімум три співробітники отримали сертифікат, офіційно свідчить про те, що вони є аудиторами України;
• компанія з аудиту протягом останніх тридцяти шести місяців досягла щорічного прибутку, що становить мінімум три мільйони гривень;
• діючий весь термін надання послуг з аудиту договір страхування відповідальності перед третіми особами. Мінімальна сума страхування – 10 млн. Грн. Складання документа відбувається на випадок, якщо знадобиться відшкодовувати збитки, що виникли в період, коли була активна професійна діяльність.

Закуповуючи аудиторські послуги, держпідприємства вправі виробити і рекомендувати до виконання додаткові умови відбору, щоб залучити фірми і організації, які займаються аудиторською діяльністю.
Постанова Кабміну зацікавило Антимонопольний комітет. Тому навесні 2017 року він звернувся до Міністерства економічного розвитку, висуваючи певні вимоги. Головне, що вимагав комітет – переглянути встановлені умови відбору, які залучають компанії з надання послуг аудиту держпідприємствам. Комітет визнав критерії суб’єктивними, які можуть дискримінувати учасників, що пропонують свої послуги на аудиторському ринку. А це, в свою чергу, паралельно створить проблеми, щоб вийти на ринок.
Поки що дані вимоги не були офіційно внесені. Відповідно, надати аудиторські послуга на даний момент можуть далеко не всі аудиторські компанії. Їх кількість досить обмежена і це закордонні фірми, що підтверджує аудиторська компанія «E & Y», що стала переможницею тендеру у 2017 році на проведення аудиту ПАТ «Укрзалізниця». Фінансова пропозиція – 20,61 млн. Грн.
Багатьох цікавить один момент, чому за весь період незалежного існування нашої країни ще жодного разу не проводилось аудиторський інспектування Пенсійного фонду. ЗУ «Про аудиторську діяльність», опублікований навесні 1993 року, до сих пір не передбачає аудиторський інспектування в обов’язковому порядку тих об’єктів, повністю знаходяться на держзабезпеченні і не займаються діяльністю, спрямованою на отримання економічної вигоди.

Контролює фінансову діяльність держпідприємств, Державна контрольно-ревізійна служба, яка створювалася саме з цією метою, але сьогодні вона відома як Державна аудиторська служба України.
Сьогодні розроблені нові види контролю, які не мають нічого спільного зі звичайним інспекцією держпідприємств. Один з них виконується госаудіторамі – це державний фінансовий аудит діяльності держпідприємств.
Коли закінчено ревізія, за її підсумками складається акт, він обов’язково підписується ревізорами. Потім надається керівному складу проконтрольованого об’єкта, щоб з ним ознайомилися і підписали. Акт не обговорюється і не коригується. Однак такі правила зовсім не стосуються підготовленого звіту про аудиторську перевірку. Перед тим, як в ньому ставлять підписи, з ним в обов’язковому порядку знайомиться керівництво об’єкта, що перевіряється. Результати перевірки обговорюються з аудиторами. Якщо між двома сторонами досягнуто згоди в процесі дискусії, то аудитор вносить до звіту поправки на підставі зауважень керівництва держпідприємства. Інакше, складається протокол розбіжностей, куди вносяться всі зауваження. Даний документ обов’язково додається до звіту аудитора.

Чому держпідприємства потрібно перевіряти аудиторам? Специфіка здійснюється даного процесу? Які об’єкти підпадають під це рішення? Держпідприємства, активи яких стоять понад чверть мільярда гривень (дані фінансової звітності за останній звітний рік), зобов’язані проводити аудиторську перевірку, замовляючи дану процедуру в аудиторських компаніях. Вибір останніх відбувається обов’язково з прописаним критеріям в Постанові КМУ № 390 від 04.06.2015 р Купують аудиторські послуги згідно ЗУ № 922-VIII «Про державні закупівлі» від 25.12.2015 р Інформація про закупівлю та вимогах тендерної документації оприлюднюється на сайті prozorro. gov.ua. Проводиться тендер, вибирається переможець. Про укладених договорах надається звіт. Держпідприємствам заборонено організовувати тендерні закупівлі послуг, якщо подібне оголошення не оприлюднене.

Аудиторська перевірка держпідприємств

З усіх питань можете звертатися в наш офіс в Києві і по телефонам:

+38 (044) 222-71-54 , м. Київ, вул. Панаса Мирного 7

+ 38 (067) 774 51 71

Замовити консультацію



Наші клієнти

сертифікати

Замовити консультацію



Підписатися на розсилку